Tanzania deel 2

28 december 2009 - Stonetown, Tanzania

Hallo allemaal,

Zijn we weer; andermaal met een bericht uit Tanga.

We hebben een prima week achter de rug: met Coastal Aviation eerst

naar Pemba gevlogen en de voorspellingen over de middeleeuwen daar klopten:

alles is ongerept en vooral niet voorzien op toerisme zoals wij het kennen.

Dat resulteerde in regelmatige stroomuitval, geen redelijke restaurants enzo maar

vooral een autenthiek eiland met zijn eigen charme en tempo.

Vanuit de luchthaven zijn we met een taxi doorgereden naar het havenstadje

Wete en daar hebben we een prima kamer genomen in 1 van de 2 beschikbare hotels.

Sharook, de oude eigenaar, was een prima vent die goed op de hoogte was van dingen

die voor ons leuk waren en de rest van de dag hebben we een beetje rondgewandeld

in het moslimstadje en een maaltje genomen in het enige restaurant dat de uitstraling had

dat het voedsel ons niet acuut aan de diarree dreigde te brengen.

De dag erna hadden we het plan om een reisje te maken naar de noordelijke stranden

met het openbare vervoer maar dat viel vies tegen: dalla dalla's (de lokale busjes) zijn sowieso

erg schaars en we moesten uiteindelijk 2 keer overstappen. Het laatste stuk doorheen het

Ngezi forest bleek zelfs onbereikbaar met het busje maar gelukkig kregen we een lift.

Na 2 uur rondwandelen op het ongerepte strand en een bezoekje aan een wel erg

stereotiep (en erg leuk) Afrikaans dorpje wilden we wel weer terug maar dat viel vies tegen; er vertrok namelijk geen enkele auto daar aan het eind van de stofweg en dus begonnen we de lange mars. Na een uurtje stappen in de hitte kwam er dan toch een vrachtwagen volgeladen met boomstammen langsrijden en bovenop de vracht gezeten bereikten we weer het transitstadje waar we dalla dalla's konden vinden om terug naar Wete konden nemen.

Na zo'n 6 uur reizen over 60 km. konden we afgepeigerd maar voldaan een lekkere douche nemen en stond er bovenop het dak van het hotel een heerlijke lokale maaltijd klaar met als decor de fraaie avondlucht en de dagelijkse vlucht van enkele honderden vleermuizen naar de andere kant van de baai.

De volgende dag dan daar de hoofdstad Chake Chake maar dat bleek een stoffig heel-erg-niets stadje te zijn en dus meteen een vlucht geboekt diezelfde middag naar Zanzibar waar we enkele uurtjes later landden. Prettig detail bij Coastal aviation is dat je naast de piloot kan zitten als die seat niet reeds bezet is dus je ervaart eea. ook nog vanuit co-pilotview; leuk!

De hoofdstad van Zanzibar; Stone Town is helemaal geweldig maar er waren 2 tegenvallers: 1 voor

onze taxichauffeur rijp maakte voor een flinke lakbeurt na een heftige botsing met een andere wagen en een andere door een brand in 1 van de centrales die de stroom verdeelt vanaf het vasteland in Dar-Es-Salaam met als gevolg dat het hele eiland Zanzibar zonder stroom bleek te zitten en dat voor minstens een maand lang! Het resultaat: 's avonds alles behoorlijk donker en het megalomane geronk van ettelijke generators die vooral de duurdere hotels en restaurants wel van stroom konden voorzien. Ons hotel schakelde die generator 's nachts uit en dus lagen we een beetje vochtig in ons bed te woelen; niet bepaald aangenaam maar het kan altijd erger want de lokale bevolking kampte met een watertekort omdat er niets opgepompt kon worden.

We hebben dag erna wat rondgeneust in het oude straatjes van Stonetown en dat is wel serieus de moeite want op iedere straathoek voel je de fascinerende mix van cultuur en historie die deze stad fameus gemaakt heeft als doorvoerroute voor specerijenhandelaren maar vooral voor de slavenhandel. Zanzibar is bovendien de plek waar Freddie Mercury van Queen de eerste 8 jaar van zijn leven doorgebracht heeft maar daar wordt je voor de rest gelukkig niet al te veel mee om de oren geslagen...

We zijn een beetje gaan rondneuzen op zoek naar een leuk hotel aan de oostkust waar de mooie stranden liggen maar eea. bleek hopeloos volzet wegens de onfortuinlijke kerst/oud&nieuw timing. Uiteindelijk de nodige telefoontjes verder de Baharini cottages op de kop weten te tikken voor een bescheiden 100$ per nacht en de volgende dag bleek de werkelijkheid helemaal perfect te zijn: mooie huisjes met een zwembadje aan een mooi strand en dus hebben we de 4 dagen daarna op onze luie krent gelegen met het nodige bier, een duikje in het zwembad, goeie coctails en lekker eten.

Vandaag zijn we dan weer teruggevolgen via Pemba naar Tanga en morgenvroeg om 6 uur begint onze 4 dagen durende safari naar de Serengeti, de Ngorogoro-krater en een nog nader te bepalen park. We zijn benieuwd!

Groet aan iedereen en tot mails,

Koert

PS: foto's uploaden is kansloos; de verbinding is veels te traag....

1. bart:
    28 december 2009
    In Genk: koud en nat. Voor de rest, Kerstgedoe en veel eten, werken werken werken.

KRC: volgend jaar kampioen ! (in tweede)

Have fun guys!
  2. Griet:
    28 december 2009
    Hoi hoi
    heb altijd gedacht "Afrika is niks voor mij", maar nu ik je bericht lees, ben ik daar niet meer zo zeker van. Vooral die Serengeti doet me dromen, en dan heb je er nog niks van verteld, kan je nagaan !!! Het jaar loopt op zijn laatste benen, niet te doen. De kou is een beetje geweken, de wereld is niet meer wit hier. Wel nat. Tja, 33° moeten we naturlijk niet verwachten...
    Ik wens jullie nog heerlijke weken daar en volop avontuur, maar niet te letterlijk of té spannend !
    Ook alvast een gelukkige verjaardag, Koert! Vier het met het nodige bier en een goeie lokale schotel ! We doen het hier dan over met exotisch Belgisch eten!
    Ciao!
    Griet x
  3. Buurvrouw Monique:
    30 december 2009
    Hoi Koert (en Wim). Weer verhalen om zin van te krijgen om zelf op reis te gaan. Een hele fijne verjaardag gewenst, vier het gepast..... ;-) Heb van je ouders een heerlijke Gewurztraminer gekregen, als dank voor de parkeerplaats. Is helemaal niet nodig, edoch ik ga er lekker van genieten. Jullie samen nog veel plezier en tot in 2010.
  4. Koen:
    30 december 2009
    Hoi Koert,

Gefeliciteerd met je verjaardag!!

gtn. Koen
  5. Koert:
    1 januari 2010
    Hallo allemaal, bedankt voor de leuke
    reacties, ook via de regulaire mail
    en natuurlijk een heel prettig 2010 gewenst!

We zitten nu in Arusha na een leuke
    maar doodvermoeiende safari van 4 dagen
    en morgen bussen we weer naar Nairobi voor
    de terugvlucht; aankomst zondagavond om 22u30
    na een tussenstop van een dag in freezy Istanbul.

Eenmaal terug in NL breng ik jullie nog op de
    hoogte van de laatste dagen.

Groetjes,
    Koert/Wim