Brazilië deel 1

21 juni 2015 - Belo Horizonte, Brazilië

Hallo allemaal,

Ik was er eigenlijk een beetje klaar mee maar omdat een paar mensen het me vroegen heb ik besloten om nog te publiceren maar meer op summiere basis. Reizen is dan ook veel leuker dan continue achter een computer verhaaltjes te zitten oppennen :-)

TAP Portugal bracht me vorige week zaterdag probleemloos tot in rio de janeiro. Omdat ik alleen maar handbagage bij had stond ik al snel in de aankomsthal. Helaas ging daar alle gewonnen tijd weer verloren omdat de geldautomaat halsstarrig weigerde flappen te tappen. Gelukkig had ik ook een creditcard bij me, maar dat bleek bij nadere inspectie een tweede bank kaart te zijn. Met wat harde euro's kon ik alsnog met de taxi naar het centrum en mijn airbnb adres bij de aimabele Sergio was een voltreffer: een volledige bovenetage voor mezelf en een geweldig uitzicht op mijn eigen privé sloppenwijk. Het appartement lag schitterend centraal tussen de twee stranden van Copacabana een Ipanema; toplocatie en betrekkelijk veilig.

Omdat het zondag mooi weer was meteen over het strand gaan struinen tussen de gebronsde lijven. Namiddag meteen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om het kabeltreintje naar Christus de verlosser te nemen die met zijn 44 meter hoogte iconisch waakt over de stad. Geweldig uitzicht daarboven en ook het beeld zelf laat je niet onberoerd. 's Avonds afgesloten met een steak op zijn Braziliaans: 400 gram puur carnivoor genot. Maandag en dinsdag was het weer een stuk minder om niet te zeggen rotslecht. Ik had me ingeschreven voor een wandeling onder begeleiding van een gids doorheen de grootste sloppenwijk van Zuid-Amerika. Dat werd een memorabele belevenis: Eduardo woont er zelf en had een zeer goed verhaal terwijl we door de nauwe straatjes heen laveerden. Bottomline: de regering doet niets en dus hebben ze hun eigen maatschappij gecreëerd waarbij gratis elektriciteit aftappen een soort van basisrecht is. Midden in de officieuze winkelstraat kon je zelfs een bank met ATM vinden! (Of hiervoor ook stroom wordt afgetapt is niet helemaal duidelijk...).
Dinsdag heb ik doorgebracht in het oude centrum van de stad. De kathedraal van Rio ziet er aan de buitenkant uit als een betonnen termietenhoop maar de glas-in-lood ramen geven aan de binnenkant een geweldig lichteffect. Daarna was het tijd voor een bezoekje aan santa teresa, een oud koloniaal wijkje boven op de heuvel met prachtige gebouwen die langzaam maar zeker gerenoveerd worden maar met helaas ook best veel gure elementen op iedere hoek. De afsluiter had een bezoek moeten worden aan de beroemde suikerbroodberg maar die lag volledig in de mist en het was steenkoud. Is dus voor een volgende keer want deze stad is verslavend...
Woensdag heb ik bijna volledig in de bus doorgebracht op weg naar Ouro Preto, een van de best bewaarde koloniale dorpen in Brazilië. Leuke b&b bij een bijzonder gastvrij ouder koppel en donderdag de volledige dag te voet heuvel op en af gecrosst om dit prachtige dorp te bekijken. Afgesloten met een heerlijk etentje.
Vrijdag werd me een gedeelde taxi aangeboden voor de 1 uur durende rit naar Belo Horizonte, de derde grootste stad van Brazilië. De rest van de dag een beetje heen en weer gewandeld. Aardige stad maar vooral een kuitenbijter vanwege de hoogteverschillen. Zaterdag werd een bijzondere dag met een bezoek aan het park van Inhotim. In dit natuurgebied 50 km. van BH ligt het mooiste openluchtmuseum van Brazilië: moderne kunst geïntegreerd in een waanzinnig tropische setting, ongelooflijke aanrader. Vandaag zondag stond weer een andere activiteit op het programma: de wedstrijd Cruzeiro-Chapehoense in het immense stadion van Belo Horizonte (alwaar Brazilië vorig jaar billenkoek kreeg van Duitsland).
Ondanks het verlies van de thuisploeg was het een memorabele belevenis met gekke supporters, veel sfeer en blauwe kleuren die aan Racing Genk doen denken. Cruzeiro is bovendien ook een mijnwerkersclub van oorsprong dus dubbel herkenbaar.
Morgen nog een dag in de stad of misschien op uitstap naar een grot in de omgeving en dan dinsdag het vliegtuig in naar de watervallen van Foz do Iguacu. Nog veel moois te zien!
Brazilië is niet goedkoop maar tot nu toe absoluut een echte meevaller met leuke mensen die weliswaar geen Engels kunnen maar we komen er altijd wel weer uit met handen, voeten en een beetje Spaans.

Groetjes en tot de volgende update,
Koert

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rudi k:
    geniet ervan!
  2. Marlies:
    22 juni 2015
    heerlijk om weer mee te leven met jou. Dat beeldende kunstpark moet grandioos zijn. Ik zou daar wel een special over willen maken voor kunstuur of NTR :))
  3. Erik B:
    22 juni 2015
    Leuke story weer man! Misschien kun je je verhalen ooit bundelen. :-)
  4. Jacco:
    22 juni 2015
    Klinkt goed, enjoy Mister!
  5. Griet:
    22 juni 2015
    Om weg te dromen... hier is de lucht loodgrijs en er valt al de hele dag vette regen .
  6. Hans en Mery:
    25 juni 2015
    Geniet beste vriend en je we zien jouw woordgeving levend worden.
    Zondag a.s. zijn we allebei in Amsterdam om de huwelijksplechtigheden van een Geleense schone en net zo mooie Amsterdamse op foto's te zetten. Mery is er voor de gevoelige afdeling !Maandag vertrekken we weer na een bezoek aan de expositie van World Press-photo. Gauw tot kijk, lieve vriend.