Brazilië deel 3

14 juli 2015 - Amsterdam, Nederland

Laatste verslag over een geweldig (Brazilië) en vanuit een geweldig land (Nederland) :-)

De vier nachten in Jeri waren geweldig: perfecte rust in een dorp waar er geen asfalt ligt maar enkel zand. Het strand is ruig en natuurlijk, er heerst een zeer relaxe vibe en de caipirinha's smaken er geweldig.

Luierend en starend vanop mijn ligstoel in Club Ventos gingen de windsurfers toch wel erg verleidelijk snel heen en weer. Jeri is dan ook niet voor niets een top-10 wind- en kitesurf spot en dus ging ik met heel veel "goesting" een setje huren voor een dag. Dat werd me evenwel een tegenvaller: snoeiharde wind, heftige branding om schrik van te krijgen en conditie van ondergetekende met name in het bovenlijf was waarlijk om schrik van te krijgen. Dat resulteerde in 3 moeizame rakjes heen en weer om vervolgens uitgeput op het strand snakkend naar water in elkaar te zijgen. Enfin; wel leuk om nog eens de snelheid op een surfboard te ervaren maar duidelijk nog werk aan de winkel op conditioneel vlak :-)

Na 4 nachten was het uit met de pret en kon ik samen met een Braziliaans koppel een 4x4 sharen voor de 300 km. richting Fortaleza. Dat resulteerde in een geweldige rit doorheen de duinen met als bonus een flink stuk over het strand rakelings naast de waterlijn; erg leuk! Onderweg heerlijk geluncht in een Churrascaria oftewel een soort van lokaal bbq-restaurant. Het concept is simpel: je schept zelf groenten en andere rauwkost op van het buffet en om de paar minuten duikt er een ober aan je tafel op gewapend met een spies gebakken vlees en een scherp mes om alles live aan je tafel af te snijden. Als je graag goed gebakken wil snijdt hij onderaan af en als het rood mag zijn bovenaan. Dit zorgt voor geweldige variatie (want alle soorten vlees) en smaken en voor amper 12 euro kan je onbeperkt je lol op tot de chauffeur verzamelen blaast en je jezelf weer terug naar de wagen moet rollen *burps*.

Eenmaal in Fortaleza werd het een soort van strandvakantie in de (erg) grote stad: 2,5 miljoen inwoners en hoogbouw zover het oog reikt maar wel een geweldig stadsstrand vlak voor de deur en met een comfortabele kamer in een hotel vlak aan de overkant is dat natuurlijk ideaal! Ik heb er 3 dagen doorgebracht met een ontspannen mix van wandelen, lezen en caipirinha's op het strand en 's avonds ook nog een bezoek gebracht aan een Forro-festival. Forro is opzwepende lokale muziek en een soort van slagader van de Braziliaanse maatschappij: ook al heb je geen nagel om aan je gat te krabben; dansen en lol maken kan je altijd!

Dat festival bleek echter zo populair te zijn dat na afloop de straten afgelopen vol stonden met duizenden mensen waaronder net iets te veel beschonken heethoofden en opeens brak er paniek uit vanwege een vechtpartij; tijd om er meteen vandoor te gaan... Op mijn terugweg ook nog de Braziliaanse versie van de politie nek-klem aanschouwd: een schoffie werd een minuut lang met de wapenstok in een ijzeren greep gehouden. Toen de lokale Robocop (volledig in rel-outfit) uiteindelijk zijn greep loste kreeg hij een grote mond van het boefje waarop deze zonder discussie meteen head first in een klaarstaand busje tegen het draadwerk werd geworpen; ouch! Don't fuck with the Brazilian (militar) police...

Na Fortaleza was het tijd om de tocht zuid-oostwaarts verder te zetten en wel middels een vlucht van een uurtje naar Recife ipv. 12 uur hobbelen in een ongemakkelijke nachtbus; makkelijke keuze toch?

In Recife, ook al weer een erg grote stad en ruwweg op te delen in het oude (en onveilige) centrum en het nieuwe (maar saaie) Boa Viagem 5 nachten doorgebracht. Eerst 2 nachten in Recife Antigo (het oude dus) en netjes alle views gezien: veel Nederlandse en Portugese invloeden met mooie oude bruggen en veel goed bewaard gebleven koloniale gebouwen. 's Avonds was het echter een heel minder eenmaal de handelsdrukte op straat opdroogt en dus veiligheidshalve met de taxi terug naar het hotel. Ik twijfelde eerst nog of ik het niet te voet kon doen maar de aanblik van een doorgedraaide crackjunk die iedereen op de vlucht deed slaan deed me wijselijk anders besluiten...

De laatste 3 dagen dan op het strandgedeelte van Boa Viagem in een fijn 4-sterrenhotel met zwembad op het dak en een daguitstap naar het mooie koloniale stadje Olinda vlakbij en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen van een geweldig land.

Brazilië heeft zeker indruk gemaakt: de diversiteit die ik gezien heb was enorm en dan heb ik nog helemaal niets gezien van het regenwoud of de Amazone. De vriendelijkheid van de mensen is geweldig evenals het weer en ook over het eten kan je niet klagen. Prijzen liggen erg hoog en communiceren is soms lastig vanwege een manifest gebrek aan Engelse vaardigheden maar dat mag de pret niet drukken!

De terugvlucht van Recife naar Lissabon was rimpelloos; languit uitgestrekt op 4 zetels was slechts 7-uur durende vlucht eigenlijk te kort voor een keer en ook de vlucht naar Amsterdam ging verder zonder enige moeite.

Dank voor het lezen en de reacties en tot een volgende keer; ik post weer als ik naar een nieuwe reisbestemming ga.

Groetjes,

Koert

1. Carlos:
    Hoi Koert,
    Bedankt voor alle levendige verhalen.
    Heb zeer genoten van jouw ervaringen.
    Hartelijke groet, Carlos.
  2. Miet:
    Hoi Koert,
    Spijtig dat je reisverhalen hier weer stoppen. Maar je moet maar denken : geen einde ... geen nieuw verhaal. Het was weer leuk om
    je in mini te volgen. Bedankt en nu maar stevig aan het werk!
    Groetjes
  3. Griet:
    14 juli 2015
    4 zetels om te slapen, dat is wat je 'in schoonheid eindigen' noemt! Ik hoop dat de volgende blog de mijne/onze is die jij zal lezen. Maar ik vrees ervoor