Colombia deel 3

2 februari 2013 - Bogotá, Colombia

Hallo allemaal,

Laatste dag in Bogota, vanavond vlucht naar Frankfurt maar eerst nog even (iets meer in vogelvlucht) de gebeurtenissen van de laatste 10 dagen.

Van Salento een snelle reis naar Cali, erg heet daar en bovendien op zondag aangekomen dus alles dicht en vrij saai. Ik heb dan maar wat biertjes gedronken op het buitenterras van het hostel en nog lekker van Franse kaas- en wijn kunnen genieten dankzij de chille en gastvrije eigenaar van het guesthouse.

Een dag later dan de bus op naar Popayan en dit bleek een prachtig koloniaal stadje met witte gevels, heel oude kerken en nog oudere inwoners. Geniaal hotel in een oud klooster met mooie hoge plafonds en antieke houten bedden. Diezelfde dag nog genoten van het uitzicht vanop de omringende heuvel en de dag erna de Indianenmarkt bezocht in Silvia; kwam qua timing goed uit want dit gaat enkel door op dinsdagen. De Indianen, kleurrijk en allemaal met bolhoeden zijn helaas een beetje fotoschuw maar gelukkig links en rechts nog wat kunnen kieken en heerlijke maracuya´s gegeten op de markt (een soort van zuurdere passievrucht).

De dag erna dan weer de bus op naar San Augustun waar verspreid in de bergrijke omgeving talloze afgodsbeelden te vinden zijn van een uitgestorven beschaving die 3500 jaar geleden het gebied overheerste. Tijdens de ingewanden kwellende rit van 5 uur kennis gemaakt met een onwaarschijnlijk fijn Duits koppel van ongeveer mijn leeftijd; hij in de reclamefilmbusiness en zij stewardess bij Lufthansa en samen hebben we de dagen erna doorgebracht.

Heel wat te zien daar in San Augustin en dus erop getrokken met paarden, lekker geraft op de rivier Magdalena en ook lekker bijgekomen in mijn prive tipee want de huisjes bij Finca El Maco hadden allemaal hun eigen thema en dus lag ik in mijn eigen wigwam inclusief rookgat en een geniale buitendouche.

Na een paar dagen genieten in San Augustin bleken Bobby en Birgit ook verder te willen en dus met zijn drieën richting Neiva, daar weer een pickuptruck in om uiteindelijk te landen in een plaggenhut in de Tatacoa-woestijn. Het idee van zandduinen werd al snel doorbroken omdat de Tatacoa vooral gekenmerkt wordt door grillige rotsformaties in alle kleuren (denk bvb. aan Bryce Canyon), verschillende soorten cactussen en heel veel vondsten van fossielen want vroeger lag het hele gebied dus een stuk onder zeeniveau.

Diezelfde nacht zijn we nog naar het iets verderop gelegen observatorium gewandeld waar we dankzij de volle maan nauwelijks sterren zagen maar een vergrootte kijk doorheen een telescoop op de maankraters is ook wel de moeite waard!  De nacht in de woestijn was helaas niet erg geslaagd wegens veel te heet, te veel schorpioenen in de kamer (slaapt toch niet zo heel relax) en niets te eten (rijst met een banaan) maar de zon kwam al weer vroeg op en de volgende ochtend hadden we een tocht per paard geboekt. Die van mij wilde wel maar Bobby´s exemplaar weigerde iedere medewerking dus hielden we het na een halfuur voor gezien. Eenmaal terug in het dorp Villavieja namen we afscheid want ik wou de rivier oversteken om niet weer helemaal terug te moeten naar Neiva en dan alsnog weer omhoog naar Bogota en dat bleek de goeie keuze want 5 min. op de river, 15 minuten wandelen tussen de koeien en een motortochtje later zat ik al op een bus die richting Bogota reed en dus 2 uur reistijd uitgespaard.

Eenmaal in Bogota de laatste (veel te dure) kamer bemachtigd in een hostel en dan richting winkelcentrum El Retiro om een bezoek te brengen aan het spektakel dat Andres Carnes de Res heet. Het is, laten we het heel simpel zeggen, een steakhouse maar wel het grootste en mafste restaurant dat ik ooit gezien heb. Het origineel ligt in Chia, 23 km. boven Bogota en wordt door reizigers omschreven als " een van de meest geschifte ervaringen ooit (in positieve zin uiteraard)" maar de nieuwe versie in El Retiro mocht er ook zijn: 5 enorme etages, allemaal met eigen thema; de hel op de eerste etage en helemaal bovenaan de hemel, een geflipt decor  met waanzinnige details waar de beste designers van het land aan gewerkt hebben (denk bvb. aan togen gemaakt van platgeslagen kookdeksels of kroonkurken), een menu van meer dan 100 bladzijden en geen moment rust want continue optredens en verrassingsacts aan tafel. Wie hier blijft hangen tot een uur of 3 ´s nachts danst op de tafels en gaat naar huis met een rekening van minstens 150 euro. Het eten was ook heerlijk trouwens ;-)

De volgende ochtend heerlijk uitgeslapen want de avond ervoor nog een plannetje bedacht: vluchtje geboekt van een uurtje naar Bucaramanga om 12u ´s middags ipv. de hele dag op een bus, op de luchthaven de taxi klaar met een naambordje en nog een uurtje later gleed ik samen met Russel van Colombia Paragliding de berg af voor een duo paraglide van 30 minuten. Heel leuke ervaring met prachtige zichten maar werd wel een beetje misselijk toen hij Russ (7000 vluchten op de teller) aan het einde van de rit nog wat acrobatiek ging uitvoeren inclusief heftige spiralen naar beneden. Na een biertje op de doop meteen weer de bus in en ´s avonds dan in het donker aangekomen in San Gil voor nog een paar dagen buitensporten.

Dat werd op dag 1 een goeie raftingdag op de Suarez-rivier met af en toe klasse 4 en 4+ stroomversnellingen (maximum is 5+) en een heftige sprong van een hoge rots (lijkt vanaf beneden altijd later dan bovenaf :-) ). ´s Avonds goed bijgetankt bij Gringo Mike met een goeie burger en de dag erna een hike naar Barichara, ook alweer een mooi koloniaal dorp samen met Peter, een aangename en goed doorreisde Deen (die mij Iran als ultieme reistip gaf). De dag erna dan weer de bus op naar Villa de Lleyva, weer mooi en koloniaal maar ik was bekaf van de dagen ervoor en dus vooral op bed gelegen de rest van de middag. Daardoor heb ik ook de zware regen gemist; meteen de enige regen die ik deze trip gezien (in dit geval gehoord heb ;-).

Gisteren dan uiteindelijk richting Bogota als eindbestemming maar wel met een ommetje via Zipaquira waar 180m. diep in de grond een complete kathedraal in een zoutmijn is uitgehakt. Erg maf maar zeer knap en vooral groot (passen meer dan 7000 mensen in). Na nog wat bussen links en rechts dan weer in Bogota aangekomen en gisteren afgerond met een goed maal bij de Mexicaan en in het casino ernaast meegedaan aan een pokertoernooi en helaas net buiten de prijzen gevallen (winnaar: 500 euro).

Vandaag is dus mijn laatste dag en ik ben nog van het uitzicht gaan genieten op de berg die boven de stad uittorent (Montserrate klooster op 3000m.) en dan merk je pas echt goed hoe belachelijk groot deze hele stad is...

Zo, ik rond af zonder na te lezen want ik wil nog even van de zon genieten nu het nog kan! Colombia was een uitermate goeie ervaring en kennismaking met het continent. In het algemeen samen met Banglasdesh de vriendelijkste en behulpzaamste mensen tot nu toe en qua natuur en uitzicht heeft het alles te bieden: van tropische stranden tot hoge Andestoppen, jungle en woestijn.

Iedereen weer bedankt voor de reacties en het lezen en tot de volgende trip (maar eerst tot ziens in Nederland of België haha).

Hasta luego,

Koert

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rudi k:
    3 februari 2013
    amai,... geweldig allemaal !
    Goede thuiskomst en tot binnenkort.
  2. Mama,papa:
    3 februari 2013
    Bedankt voor je laatste formidabel geschreven reisverslag. Toch weer blij dat alles zo goed verlopen is en nog meer blij je deze week weer terug te zien.Colombia is volgens je verslagen een aanrader!
    We duimen voor een goede terugvlucht zonder gejengel !!!!
    Tot vanavond.
  3. Kathleen:
    3 februari 2013
    waarschijnlijk met spijt in het hart dat het weer allemaal voorbij is...maar wij zijn natuurlijk blij je binnenkort nog eens te zien.
    we hebben toch ook weer een beetje kunnen meedromen hé koert.
    tot gauw,
    kathleen en co
  4. Hans en Mery:
    3 februari 2013
    Als je zoiets moois allemaal hebt meegemaakt en je kunt dan ook nog eens behouden thuiskomen, is een bezoek aan onze CARNAVALDAGEN mogelijk een aangename afsluiter ...... see you ?!
    Hans en Mery
  5. Robert Jan:
    3 februari 2013
    Was weer goed om te lezen Koert.

Tot in de WGM.

Groet, RJ
  6. Griet:
    4 februari 2013
    Met enige vertraging je verslag gelezen. In welk saai land wonen we eigenlijk? Vergeleken met jouw vakantiebestemmingen toch. Waarom komen al die Japanners naar hier en gaan ze niet naar Colombia?
    Anyway, blij dat je ervan genoten hebt! En natuurlijk ook blij dat je terug bent.
    Liefs uit Genk,
    Griet