Colombia deel 1

7 januari 2013 - Cartagena, Colombia

Buenas noches amigos y amigas!

Un bon dia de Cartagena de Indias en Colombia!

Omdat ik al jaren aan pleinvrees leek te lijden voor wat het mooie maar onbeminde continent Zuid-Amerika betreft ben ik dan uiteindelijk toch maar in het diepe gesprongen en heb de bodem weten te raken in Colombia hetgeen geen tegenvaller blijkt te zijn; integendeel!

Het leek allemaal zo overkomelijk toen ik het ticket boekte met fikse korting: vertrekken op 1 januari om 7u15 's ochtends maar na een marathondag van bijna 48 uur met een slapeloos oudjaar tussenin en 2 vermoeiende tussenlandingen verder waaronder eentje in Venezuela bleek het toch wel meer dan pijn te doen en eerder  dood dan levend zeeg ik neer in het zachte bed van hotel Muisca in La Candeleria, het zwaarbewapende koloniale hart van Bogota.

De volgende dag bleek het als een blok in slaap vallen wonderen gedaan te hebben en de ochtend werd besteed aan bezoeken van het geniale Musea de Oro met een onnoemelijke schat aan gouden Inca-voorwerpen varierend van heel oud tot redelijk recent (zeg maar 200 jaar ofzo haha).

's Middags stuitte ik op een begeleide fietstocht doorheen een paar van Bogota's favelas maar mijn tas die ik aan de uitbater had gegeven uit veiligheidsoverwegingen bleek 10 minuten later al gejat: 3 types kwamen het zaakje binnen toen wij met de fiets naar buiten gingen; 2 hielden zich bezig met een beetje afleiden en nummer 3 ging er met mijn tas vandoor. Helaas voor die rukkers zat er "slechts" een Lonely Planet en een oude trui in maar ik baalde vooral van de schoudertas want we gaan samen een eind terug :-)

De fietstocht was gelukkig zeer leuk en een ware eye-opener want na een tochtje doorheen een gebied van een vierkante kilometer waar 12000 crackrokers opeen geborsteld zitten ga je enigzins met andere ogen naar zo'n stad kijken en snap je ook meteen waar de hoge criminaliteitscijfers vandaan komen. Voor de rest is het redelijk straightforward in Bogata: overdag ben je redelijk safe op straat vanwege de massale aanwezigheid van politie en leger maar als ze na 21u verkassen is het wijselijk om dat voorbeeld ook maar te volgen want La Candeleria wordt omgeven door 4 sloppenwijken en de lokale "forenzen" weten heel goed waar ze het beste  maximale rendement kunnen halen door met een mes of een revolver te flashen.

Door de jetlag bleek dit vroeg op stok gaan evenwel geen zeer punt en om 4u45 ging de wekker voor een vroege vlucht naar Santa Marta aan de Caraibische kust. Ongetekende had namelijk het idee opgevat om eerst uit te gaan blazen aan 1 of meerdere idyllische stranden maar half vakantievierend middenklasse Colombia bleek daar anders over te beslissen want het werd 1 grote litanie met als hoofdmotto: "desculpo; no habitacion". Uiteindelijk vond ik in het lieflijke Palomino nog een plekje in een slaapzaal van 4 aan een bijzonder mooi strand maar mijn eerste kennismaking met het fenomeen "dormitory" bestond meteen uit het kennismaken met een debiele Amerikaan van een jaar of 55 die begon te zaniken dat zijn Iphone vanonder zijn hoofdkussen gejat was. 30 minuten later stond de hele tent op zijn kop en op minuut 31 kwam meneer er uiteindelijk achter dat het ding gewoon in de kussensloop was gegleden. Koppel dit aan de sterke verhalen: "ik ben een filmproducer; heb recent nog een film gedaan in Boekarest en Parijs met Sharon Stone en Andy Garcia" (uiteraard Bill, vandaar dat je in een slaapzaal ligt te murmelen over je Iphone...) en je begrijpt wel met wie ik NIET ben gaan dineren diezelfde avond :-)

Verder werden het 2 leuke dagen met een beetje uitblazen en genieten van de zon en van het Andesgebergte met besneeuwde toppen op de achtergrond. Het is namelijk zo dat het nationale park Tayrona waaraan dit strand ligt een uitloper is van een 5000 meter hoge bergformatie die het einde van de Andes-keten inluidt en dat ziet er gewoon heel erg fraai uit, zo met 33 graden op een strand liggen staren naar besneeuwde bergtoppen.

Momenteel geen sneeuw meer op de achtergrond (en ook niet op de voorgrond want de coke-offers blijven gelukkig redelijk achterwege) want ik ben vandaag aangekomen in Cartagena, een waanzinnig mooie stad (althans het oude ommuurde koloniale oude hart) waar ik ondanks een uur zoeken naar een hotel dat voor de verandering niet vol was al onmiddellijk mijn hart aan verloren heb. Morgen en de komende dagen ga ik lekker verdwalen in de nauwe straatjes met prachtige kleurrijke gebouwen uit de 16de eeuw en genieten van de oude koloniale sfeer die hier hangt en 's avonds van de dampende salsa die uit zowat iedere kroeg opstijgt. Bovendien weten ze hier volgens mij de beste coctails van het zuidelijk halfrond bijeen te mixen dus ik ben een happy camper!

Korte samenvatting: na een (krappe) eerste week valt de eerste kennismaking zeker niet tegen, de mensen zijn erg ok, wel een beetje op zichzelf maar tot nog toe waren het vooral vakantiegezinnetjes. Ondanks mijn steenkolen-Spaans en het ontbreken van Engels sprekende Colombianen kan ik toch aardig uit de voeten en er is een hoop te zien. Enige minpuntje zijn de prijzen hier, die neigen soms naar Europese standaarden en meer (biertje in Cartagena voor 5 euro!) maar kom, ik accepteer goedmoedig het feit dat de hele wereld niet op Azie hoeft te lijken :-)

Hasta luego a todos!

Koert

1. Lute:
    Hoi Koert
    Wat een verrassing. Wist niet dat ik met je mee mocht. Je schrijft zo beeldend, dat ik het gevoel heb ook daar te zijn. Voel de warmte, ruik de geuren, zie het strand......
    Ik zie uit naar je volgende verslag.
    Maak er weer een mooie reis van en blijf gezond dit jaar.
    Alle goeds gewenst.
    Groet, ook van Amos en een poot van Haica
    Lute
  2. Heleen:
    8 januari 2013
    Volgens mij heb je Bill S. ontmoet... Producer van 'What about Love' met Sharon Stone en Andy Garcia... komt uit in 2013. Ze hebben in verschillende Europese steden gefilmd waaronder Frankrijk en Roemenië... #uselessinformation
    Klinkt wel super allemaal! (nou ja, afgezien van de crackverslaafden, hoge criminaliteitscijfers en vervelende Amerikanen die je vast nog tegen gaat komen.)
    Veel plezier en wees voorzichtig!
    Ik kijk al uit naar het volgende verslag!
  3. Bart:
    8 januari 2013
    Hey kerel, beste wensen voor een goed en gezond jaar nog. Mooi gezegd... "Ik accepteer dat de hele wereld niet op Azië hoeft te lijken qua prijzen..." :-)
    Geniet van je verblijf en probeer zeker eens een portie "Huevos Rancheros". Ik heb ooit in een ander leven Columbiaans leren koken... :-) Erg lekker, maar ook erg substantieel.
    Bart
  4. Arno:
    Hey Koert,
    Veel nieuwjaarsgroeten vanuit Hasselt!
    Vind het 'heel flink van je' om Azie eens in te ruilen voor Z Amerika ;-)
    Geniet ervan ( dat doen wij ook van je verslagen!) en let goed op jezelf.
    XXX
  5. Koert:
    9 januari 2013
    Hallo, allemaal bedankt voor de leuke reacties!

@Bart: Huevos rancheros? Man ik doe al een week niet anders;
    't is dat of van die gefrituurde maispannekoeken met bruine bonenprut om de dag mee op te starten :-) De koffie is ook niet veel soeps omdat 90% van de kwaliteitskoffie de export ingaat maar soms is er wel lekkere expresso en het Colombiaanse bier is
    erg lekker!

@Heleen: Bill Sloan, hij had het idd. over What about love? Wie weet sprak ie wel de waarheid maar het was een behoorlijk vage gast en toen ik vroeg of de film op Avid of FCP gemonteerd werd moest ie een minuut nadenken om dan te zeggen: it's edited on the computer. No shit Sherlock...
    Een ding sprak wel in zijn voordeel: hij reisde rond op een Honda motor uit 1985. :-)
  6. Heleen:
    9 januari 2013
    Oh serieus? dan heb ik daarstraks zijn google+ account gevonden haha. Hij kan niet echt veel ervaring hebben, volgens imdb is dit zijn eerste project als producer. Assistent producer eigenlijk. Maar hij heeft wel twee jaar lang in heel Centraal Amerika rondgereden op zijn Honda. #gottalovegoogle Over Sherlock gesproken... de BBC versie is echt een aanrader indien je die nog niet gezien zou hebben... Nog een fijne avond!
  7. Karlijn:
    9 januari 2013
    Wat heerlijk om je beeldende verhalen weer te mogen lezen! Have fun!
  8. Mama,papa:
    9 januari 2013
    Dag Koert, weer een beeldige aanvulling voor je memoires! Uit ervaring met op stap te gaan met jou zien we je film zo al voorbij schuiven.Blij te lezen dat Z.Amerika ook in de smaak valt. Na een week al zo een uitgebreid verslag dus we hebben nog vele verhalen te goed, ha, ha! Geniet, ontspan, beleef ... vul zelf maar aan! Het ga je goed. Dikke kus!
  9. Koert:
    10 januari 2013
    Paar foto's toegevoegd, groet Koert
  10. Lex & Ien:
    11 januari 2013
    Hoi Koert,
    een ietwat late reactie maar we zijn weer aangesloten op je altijd heerlijke verhalen.
    Als we je verhaal goed lezen begin je al aardig je weg te vinden ook al ligt ie precies aan de ander kant van de wereld die jij zo goed kent;-)
    We zeggen dan ook geniet met volle teugen en van het lekkere biertje en alles wat je kunt opsnuiven...behalve de witte sneeuw dan ;-) veel plezier en rust ook een beetje uit veel liefs Ien en Lex
  11. Randolf:
    17 januari 2013
    Ik voel een nieuw discovery programma aankomen: Waar is Koert?
    Concept: op ongeplande tijden duikt koert ergens op in de wereld met een klein verhaaltje. Neem Bill S. Of koert tussen de crackjunks waar hij geniet van een junk die net een waardeloze trui heeft gestolen.

Fantastische verhalen weer koert. Ik verheug me op de volgende!